loading...
پیرامون طرح ملی دانش آموزی نجات آب
ناجی آب بازدید : 174 یکشنبه 04 اسفند 1392 نظرات (0)

صحبت از مقوله ای است که نه تنها در بخش کشاورزی ، بلکه در تمام فرآیندهای زیستی و حتی فرآیندهای غیر زیستی هم نقشی مؤثر ، تعیین کننده و بنیادین دارد .
 
از تبادلات درون سلولی و برون سلولی گرفته تا پیچیده ترین واکنش های فیزیکی و شیمیایی در جهان هستی ، رد پایی از این موجود " اسرار آمیز "به چشم می خورد .
 
و البته واژه " اسرار آمیز " هرگز مبالغه نبوده و واقعیتی است انکار ناپذیر ؛ چرا که از ترکیب دو عنصر گازی شکل ، قابل انفجار و البته بسیار خطرناک ، مایعی پدید می آید که هیچگونه سنخیتی با آتش ندارد ، بلکه در تضاد کامل با آن است و بی جهت نیست که پروردگار مهربان در قرآن مجید می فرماید :
 
                                           (( و جعلنا من الماء کل شیء حی ))
 

و این مهر تأییدی است بر تمام نوشته های من .
 
با این مختصر توضیح ، اکنون به تفصیل ( در حد گنجایش این مقاله ) در مورد آب صحبت می کنیم .
 
در پایان باید بگویم که این ضلع از مثلث کشاورزی از دو ضلع دیگر ، بسیار مهمتر است و در واقع دو ضلع دیگر هم بر پایه این ضلع بنیان نهاده شده است .

ناجی آب بازدید : 175 یکشنبه 04 اسفند 1392 نظرات (0)

اهمیت آب در زندگی

آب خواص مهمی دارد که در زندگی ما بسیار با ارزشند. از جمله:
• حلال بسیار خوبی است.
• چگالی بالایی دارد و جالب این که وقتی یخ می‌زند یا حرارت می‌بیند، چگالی آن کاهش می‌یابد.
• گرمای تبخیر آب بالاست. یعنی برای تبدیل مقدار کمی آب به بخار، گرمای زیادی لازم است. این خاصیت برای بدن ما بسیار با اهمیت می‌باشد. گرمای اضافی بدن با تبخیر تنها مقدار کمی از آب بدن از طریق منافذ پوست تعریق کاسته می‌شود.
• نیروی کشش سطحی آن به طور شگفت انگیزی زیاد است. گهگاه شاهد نشستن حشرات روی سطح آب بوده‌ایم. اگر به دقت به طرز قرار گرفتن حشره روی سطح آب نگاه کنید، متوجه می‌شوید که سطح آب زیر پای حشره، مانند یک تشک ابری فرو می‌رود؛ اما پاره نمی‌شود.
• آب مواد مختلف از جمله شکر و نمک را براحتی در خود حل می‌کند. بسیاری از واکنش های شیمیایی تنها در حضور آب انجام می‌شوند. البته پاره ای مواد با آب مخلوط نمی‌شوند، مثل لیپیدها و دیگر مواد هیدرات کربن‌دار. غشاء سلولی که حاوی لیپیدها و پروتئین است، از این خاصیت آب سود جسته و تعاملات محتویات سلولی با مواد شیمیایی خارج سلول را بدقت تحت کنترل دارد.
• یکی دیگر از خواص جالب آب، حالت جامد آن، یعنی یخ می‌باشد. هنگامی که آب بر اثر سرما به یخ تبدیل می‌شود، انبساط می‌یابد، بدین معنا که حجم بیشتری را اشغال می‌کند.
بنابراین، حجمی از یخ که هم‌حجم آب اولیه است، جرم کمتری دارد. به این علت می‌گویند که چگالی یخ از آب کمتر است و همین مسئله باعث می‌شود که یخ روی آب شناور بماند. در حالی که در بیشتر موارد، چگالی ماده جامد از حالت مایع آن بیشتر است.
این ویژگی آب سبب می‌شود که بر خلاف بسیاری از مایعات، آب از سطح شروع به انجماد کند. این پدیده را بارها به هنگام شروع یخ زدن آب، درون فریزر منزلتان دیده اید؛ در زمستان با یخ زدن سطح آب دریاچه‌ها، لایه عایقی از یخ ایجاد می‌شود که این لایه، از یخ زدن لایه های زیرین خود جلوگیری می‌نماید. در این شرایط ، ماهی ها و دیگر آبزیان می‌توانند در مناطق گرم‌تر زیرین به حیات خود ادامه دهند.
• دیگر ویژگی غیر عادی آب، ظرفیت گرمایی بالای آن می‌باشد. ظرفیت گرمایی یک جسم، مقدار گرمایی است که به جسم می‌دهیم تا دمایش، 1 درجه سانتی گراد افزایش یابد. جالب است بدانید که مقدار گرمایی که لازم است تا دمای 1 گرم آب را 1 درجه سانتی گراد افزایش دهد، حدود 10 برابر مقدار گرمایی است که برای 1 گرم آهن لازم است. 

مصرف آشکار و نهان آب

تحقیقات آماری در بسیاری از کشورها نشان می‌دهد که میانگین مصرف روزانه آب برای هر نفر ، حدود 300 لیتر است. در حالی که مصرف نهان آب برای هر نفر ، حدود 6000 لیتر و از قرار زیر می‌باشد:
• آبیاری کشتزارها و تهیه و تولید مواد غذایی: 2600 لیتر
• تأمین انرژی: 2400 لیتر
• صنایع و معادن: 700 لیتر
• امور بازرگانی و خدمات: 34 لیتر

شناخت محیط رشد:آب

اهمیت آب در تولید محصولات گیاهی غیر قابل انکار است. میزان آب موجود در هر منطقه معرف آن است که از نظر اقتصادی چه گیاهی را می توان کاشت و چه گیاهی را نمی توان. بسیاری از اعمال حیاتی گیاه توسط آب کنترل می شود. آب از مواد اصلی تشکیل دهنده یاخته زنده می باشد و میزان آن در بافت های مختلف متفاوت بوده از 2% در بعضی بذور خشک تا 40% در بافت های چوبی در حال خواب و 95% در میوه های آبدار (مانند هندوانه) دیده می شود. آب هم حلال است و هم وسیله ای برای انتقال مواد در داخل گیاه کمبود آب در گیاه باعث توقف رشد، و ادامه این کمبود منجر به اختلالات برگشت ناپذیر می گردد و گاهی هم موجب مرگ گیاه می شود. این عمل در نواحی گرم و خشک و گیاهانی که بر اساس ویژگی گونه ای دارای تبخیر شدید می باشند‏، به سرعت اتفاق می افتد میزان مصرف آب در گیاهان مختلف متفاوت است برای مثال برای تولید هر گرم ماده خشک در سوزنی برگها 50 گرم آب و در سبزهای برگی 2500 گرم آب مصرف می شود بطورکلی، برای بیشتر گیاهان‏، این مقدار بین 300 تا 1000 گرم می باشد. وقتی گیاه در حال رشد است پیوسته آب از زمین جذب کرده و از برگ ها آن را تبخیر می کند. میزان تبخیر آب از سطح برگ بستگی به دما‏ جریان هوا و عوامل دیگری مانند تعداد و چگونگی روزنه ها‏، رطوبت نسبی هوا و غیره دارد. خورشید ، انرژی لازم را برای تبخیر آب از سطح برگ تامین می کند. اگر بین جذب آب و تبخیر تعادل برقرار باشد تمام فرآیندهای گیاهی بطور طبیعی پیش می رود و گرنه یکی از دو حالت زیر پیش می آید : الف : اگر مقدار جذب بیشتر از مقدار دفع باشد : این حالت ممکن است در اثر کم بودن شاخساره نسبت به ریشه، پیرایش (هرس) بی قاعده، حمله آفات و امراض و یا بالا بودن رطوبت نسبی هوا اتفاق بیفتد در این حالت فشار آب درون یاخته ها یا آوندها بالا می رود. علایم عمومی این حالت، درازی و باریکی و نرمی ساقه گیاه و خوابیدگی آن روی زمین و ترک خوردن میوه (به علت به هم خوردن رابطه سطح و حجم) است. ب : مقدار دفع بیشتر از جذب باشد : این حالت ممکن است در اثر خشک بودن خاک، کمبود ریشه نسبت به شاخساره، یا در اثر جابجا کردن گیاه پیش بیاید. این حالت باعث تیرگی رنگ برگها و در صورت ادامه باعث پژمردگی آنها و خشک شدن گیاه می شود. کم آبی مزمن در بعضی از انواع هندوانه و گوجه فرنگی باعث پوسیدگی گلگاه می شود.

آب

ناجی آب بازدید : 211 یکشنبه 04 اسفند 1392 نظرات (0)
اهمیت آب

اگر تمامی عناصر تشکیل دهنده ی بدن خود را جمع آوری و وزن کنیم، می بینیم که تقریباً 95% کل این عنصرها ازاکسیژن، کربن، هیدروژن و نیتروژن تشکیل شده است.

قسمت اعظم اتم های اکسیژن و هیدروژن در بدن ما به صورت آب وجود دارد که بنا به تعبیری شاید فراوان ترین مولکول موجود در طبیعت باشد.

و البته گرچه فراوان است اما کم اهمیت نیست زیرا که بیشتر واکنش های سلولی در حضور آب انجام می گیرد.

یکی از عوامل مایع بودن آب قطبی بودن مولکول های آن است.
اهمیت آب

می دانیم دمای یک جسم مستقیماَ بستگی به سرعتی دارد که اتم ها یا مولکول های آن مرتعش می شوند.

یعنی هر قدر ارتعاش، شدیدتر باشد دما بالاتر است.

وجود پیوند هیدروژنی میان مولکول های آب سبب پدید آمدن مقاومت در برابر افزایش جنبش های مولکولی و در نتیجه افزایش دماست.

این مقاومت در برابر تغییرات ناگهانی دما در سیستم های زنده اهمیت زیادی دارد.

زیرا که بیشتر واکنش های شیمیایی درون سلول فقط در دامنه های محدودی از دما امکان پذیر است. و چنانچه دمای سلول از این حدود فراتر رود  کنش های آن متوقف خواهد شد.

وجود آب درون سلول، باعث حفاظت سلول در برابر نوسانات سریع دما می شود.

 

اهمیت آب

آب به دلیل قطبی بودن مولکول هایش تقریبا یک حلال همگانی است و موادی که در حل نمی شوند، فراوان نیستند.

بارهای قطبی آب، قسمت های دارای بارهای غیرمشابه ترکیبات غوطه ور در آب را به خود جذب می کند و سبب جدا شدن آن ها از یکدیگر می شود.

 

وجود چند نوع یون برای برقرار ماندن واکنش های طبیعی سلول ضروری است. به عنوان مثال یون های سدیم و پتاسیم که انتقال پیام های عصبی را بر عهده دارند و یون های کلسیم که در انقباظ ماهیچه موثرند.

و این یون ها در صورتی در سلول های بدن تولید می شوند که آّب در سلول وجود داشته باشد.

جالب است بدانیم که تعداد یون ها در سلول های بدن می بایست در حد مناسب باشد یعنی در صورتی که تعداد یون ها بیشتر یا کمتر از نیاز سلول باشد، ممکن است آشفتگی های فیزیکی و شیمیایی مهمی در سلول رخ دهد.

مثلاَ تراکم بیش از حد یون های +H و یا -OH سبب حل شدن بسیاری از ترکیبات شیمیایی مهم سلولی از جمله مواد سازنده ی خود سلول می شود.

PH ماده زنده عملا بسیار نزدیک به حالت خنثی است و نمی تواند نوسانات زیادی را در موازنه های طبیعی اسیدی _ قلیایی تحمل کند.

مثلا PH خون عموما 3/7 است. البته PH های بالاتر یا پایین تری هم وجود دارند، اما معمولا فقط در مناطق محدودی از پیکر موجودات زنده  یافت می شوند. مانند محوطه ی معده یا درون یک لیمو ترش که به حالت کاملا اسیدی دیده می شوند.

اهمیت آب

 

تنظیم PH مناسب سلول را بیشتر موادی به نام بافر بر عهده دارند.

محلول بافر محلولی است که به علت خصلت دوگانه عملکردش، اگر به آن کمی اسید و یا بازاضافه کنیم در pH آن تغییری به وجود نمی آید.


هنگامی که آسپرین بافردار یا نمک برای دفع ترشی معده مصرف می شود نوعی منبع بیرونی بافر به آنچه که طبیعتا دردستگاه گوارش وجود دارد افزوده شده است.

جوش شیرین یا بیکربنات سدیم (NaHCo3) اغلب یکی از مهم ترین بافرهای این فرآورده ها را تشکیل می دهد.

این ترکیب در آب سبب می شود اسید کربنیک که مانند اسید اسیتیک، اسید ضعیفی است تولید شود و ویژگی آن این است که به آسانی تفکیک نمی یابد، و وجود آن باعث خنثی شدن یون +H اضافی لوله گوارش شده و در نتیجه عارضه ی ترشی معده را از بین می برد.

ناجی آب بازدید : 8013 یکشنبه 04 اسفند 1392 نظرات (0)

دانلود فیلم مستند شعور آب از دکتر فرهنگ


سمینار شعور آب از دکتر شاهین فرهنگ

سمیناری دیدنی از اثر صداها ، محیط و آدم ها بر روی آب

هر ذره ای در عالم هستی دارای درک و فهم و شعور است . همه ذرات عالم هوشمندانه در مقابل خدای خودشان تعظیم و تسبیح می کنند . همه ذرات هستی در محضر خدا هستند و تعبد در مقابل خدا دارند . همه ذرات هستی در ازای تک تک اتفاقات که در عالم می افتد از خودشان واکنش نشان می دهند و این فقط من و شما نیستیم که هوشمندانه رفتار می کنیم .

آب یکی از اینهاست . آب خوب و بد را می فهمد . آب زشت و زیبا را می فهمد . آب دعا را می فهمد . آب اهانت و فحش را می فهمد . آب تفاوت قائل است بین فکر مثبت و فکر منفی . آب تفاوت قائل است بین نوشته مثبت و نوشته منفی . آب تفاوت قائل است بین رفتار خوب و رفتار بد . و برای همه این به صورت هوشمندانه واکنش نشان می دهد .

آب پیام بسیار مهم برای ما دارد .آب به ما می گوید : که نگاهی عمیق تر به خود بیاندازیم . وقتی از نگاه آب به خود می نگریم این پیام به نحوی شگفت آور شفاف و واضح می شود . 

زندگی انسان به طور مستقیم با کیفیت آب هم در درون و هم در اطراف ما ارتباط دارد

يك محقق ژاپني با انتشار يافته‌هاي تحقيقات خود مدعي شد كه مولكول‌هاي آب نسبت به مفاهيم انساني تأثيرپذيرند.

نظريه اين محقق ژاپني كه تاكنون از سوي مؤسسات علمي فيزيكي و زيست‌شناسي مورد تأييد قرار گرفته است، مبتني بر بررسي نمونه‌هاي فراواني از كريستال‌هاي منجمدشده آب و مقايسه آن با يكديگر است.
پروفسور «ماسارو ايموتو» (Masaru Emoto) ‌كه يافته‌هاي خود را با استفاده از حدود 10 هزار آزمايش جمع‌آوري نموده، در سه جلد كتاب ارائه كرده است و معتقد است كه مفاهيم متافيزيكي محيط بر روي تركيب مولكولي آب تأثير مي‌گذارد. اين دانشمند ژاپني پروفسور ماسارو ایموتو كه فارغ‌التحصيل دانشگاه يوكوهاماست، داراي يك مؤسسه تحقيقاتي به نام SHM در ژاپن است كه امور تحقيقاتي مربوط به كريستاليزه شدن آب را در آنجا انجام مي‌دهد.

اگر شما نسبت به تأثيرپذيري افكارتان از وقايع درون يا پيرامونتان شك و ترديد داريد، اطلاعات و عكس‌هايي كه در سمینار شعور آب شاهین فرهنگ آورده شده را ببيند. اين تصاوير مستقيماً بر اساس نتايج به دست آمده در كتاب انتشاريافته «ايموتو» است، مطمئناً در فكر و ذهن شما دگرگوني پديد مي‌آورد و عقايد شما را عميقاً تغيير خواهد داد.
بنا بر تحقیقات ایموتو ، انرژي ارتعاشي بشر، افكار، نظرات، موسيقي، دعا و نيايش بر ساختار مولكولي آب اثر مي‌گذارد. ..

آب به صورتی زنده و تاثیر پذیر به هر یک از احساسات و اندیشه هایمان پاسخ می دهد . کاملا روشن است که آب به آسانی ارتعاشات و انرژی محیطش را به خود می گیرد وجذب می کند ; خواه آلوده , سمی یا راکد و کهنه باشد .کار غیر عادی ایموتو نمایشی پر هیبت است و ابزاری قدرتمند که می تواند درک ما را از خودمان و جهانی که در آن زندگی می کنیم برای همیشه تغییر دهد . هم اکنون مدرک قوی و محکمی داریم که می توانیم به طور مثبت خود و سیاره خود را با انتخاب افکاری که برای اندیشیدن بر می گزینیم و راههایی که این افکار را به فعلیت می رسانند درمان نموده تغییر شکل دهیم .

حال که:
تا 70% کره زمین را آب تشکیل می دهد.
تا 60% وزن بدن انسان را آب تشکیل میدهد.
تا 70% وزن ماهیچه های انسان را آب تشکیل میدهد.
تا 80% خون انسان را آب تشکیل میدهد.
و 90% ریه های انسان را آب تشکیل میدهد

می توانید انتخاب کنید که...؟

سمینار شعور آب (شهادت اب) از دکتر شاهین فرهنگ





دانلود ویدئوها در ادامه مطلب

ناجی آب بازدید : 173 یکشنبه 04 اسفند 1392 نظرات (0)

- بدن بدون آب درست عمل نمی ‌كند و به طور مؤثر به سوخت و سوز چربی‌ها نمی ‌پردازد.

- کمبود آب در بدن در اثر مصرف كمتر از نیاز آن، خود را به صورت اضافه وزن ظاهری نشان خواهد داد.

- برای رهایی از آب‌های زاید و مزاحم بین سلولی باید آب بیشتری بنوشید.

نوشیدن آب

- جهت كاهش وزن، نوشیدن آب ضروری است، ولی چقدر آب كافی است؟

به طور متوسط هر انسانی به نوشیدن هشت لیوان آب در شبانه روز احتیاج دارد، این یعنی حدود دو لیتر آب آشامیدنی، با این حال،‌ افرادی كه اضافه وزن دارند به ازای هر 5/12 كیلو اضافه وزن احتیاج به نوشیدن یك لیوان آب اضافی دارند. اگر شما ورزش می‌ كنید، یا یك روز گرم و خشك تابستان را بیشتر زیر نور خورشید پشت سر می ‌گذارید میزان مصرف آب نیز باید به تناسب افزایش یابد.

آب نوشیدنی شما بهتر است، خنك باشد چون آب خنك بهتر جذب سیستم می‌ شود تا آب گرم و شاید به همین دلیل است كه همه ما نوشیدن آب خنك را ترجیح می ‌دهیم. همچنین شواهدی وجود دارد كه اثبات می ‌كند، نوشیدن آب خنك در واقع به سوخت و سوز كالری‌ها هم كمك می‌ كند.

 وقتی بدن میزان مورد نیاز آبی را كه برای عملكردش در سطح مطلوب لازم است دریافت كند، تمام مایعات تداوم بخش حیات در آن به غلظت مطلوب و متوازن می‌ رسند. زمانی كه این اتفاق بیفتد شما به قله موفقیت زیستی دست یافته‌اید. این به این معنی است که: فعالیت غده اندوكرین بهبود پیدا می ‌كند. بازدارندگی دفع مایعات بین سلولی متوقف می‌ شود، چون دیگر آب ذخیره شده‌ای در بدن وجود ندارد.

چربی بیشتر به عنوان سوخت مورد نیاز بدن مصرف می ‌شود، چون كبد برای متابولیسم چربی‌های ذخیره شده كاملا آزاد است.

شما تشنگی طبیعی را بار دیگر تجربه می ‌كنید.

تقریباً در تمام طول شب تشنگی به سراغ تان نمی‌ آید.

چنانچه شما نوشیدن آب كافی را متوقف كنید، مایعات بدنتان مجدداً از حالت تعادل مطلوب خارج می ‌شود، و شما ممكن است، بازدارندگی دفع مایعات را دوباره تجربه كنید و باز شروع به چاق شدن كنید، و احساس تشنگی طبیعی خود را از دست بدهید. برای درمان این عوارض لازم است مجدداً سعی كنید قله موفقیت زیستی را فتح كنید.

ناجی آب بازدید : 285 یکشنبه 04 اسفند 1392 نظرات (0)
    اهميت آب
«و الله انزل من السماء ماء فاحيا به الارض بعد موتها ان في ذلك لايه لقوم يسمعون».
                                                                                                                                              سوره مباركه نحل ـ آيه 65
«و خداوند از آسمان ها باران را فرستاد تا زميني را پس از مرگ زنده گرداند و البته در اين كار آياتي است براي آنان كه سخن حق را مي شنوند.»
آب مهم ترين ماده حيات و آباداني است. اين ماده سرآغاز حيات و جزء اصلي تمام موجودات زنده است. براساس نظريه تكامل، آب، متان و آمونياك تركيبات اصلي اوليه موجود در جو زمين هستند كه عامل توليد نخستين آمينو اسيد مي باشند. اين جسم به عنوان نقطه آغازين حيات جانوري شناخته مي شود.
درصد بالايي از جرم هر سلول زنده را آب تشكيل مي دهد. آب بخش عمده اي از شكبه وسيع سلولي بدن انسان را تشكيل مي دهد و بدون وجود آب حياتي نخواهد بود. در تمدن بشري آب اهميت ويژه اي دارد. در ايران باستان آب را يكي از چهار ركن اساسي (آب، خاك، باد و آتش) مي دانستند.
در قرآن كريم پنجاه و شش آيه در مورد پيدايش و اهميت آب و وابستگي حيات به اين ماده ارزشمند آورده شده است.
آب يكي از فراوان ترين مواد موجود در كره زمين است و يگانه ماده اي است كه به صورت طبيعي در شكل هاي جامد (يخ)، مايع و گاز (بخار آب) وجود دارد. آشاميدن و رفع نيازهاي فردي نخستين نگرش بشر به آب بوده است.
تاريخچه استفاده از آب و مهندسي آب به زمان باستان و ايجاد نخستين زندگي گروهي بشر باز مي گردد. نخستين شهرها در تمدن باستان در كنار رودخانه ها و درياچه هاي تشكيل شد روش هاي آب رساني و آبياري به وجود آمد كه در اين ميان دسترسي به منابع آب اهميت ويژه اي براي حيات بشر از دو ديدگاه كمي و كيفي داشته است.

 

انسان ها در ابتدا بيشتر به كميت آب توجه داشتند، هر چند كه در آن عصر آب هاي موجود از كيفيت نسبي بالايي برخوردار بودند و آلودگي هاي آب ناشي از رشد صنعت و غيره وجود نداشت.
ناجی آب بازدید : 160 یکشنبه 04 اسفند 1392 نظرات (0)

شگفتی های آب در بدن انسان

دوستان ! یکی از شگفتیهای بسیار عجیب ساختمان بدن ما انسانها ، مقدار آبی است که در بدن مان موجود است . اگر فقط وزن بدن مورد نظر باشد ، ما انسانها بيشتر از آب ساخته شده ايم .60 تا 70 در صد وزن بدن ما را آب تشكيل مي دهد. چيزي در حدود چهل و نه كيلو گرم آب در يك مرد با وزن متوسط . حتي استخوان بدن ما كه كاملاً ماده اي سخت به نظر مي رسد بالغ بر 20 درصد آن را آب تشكيل مي دهد ، در حالي كه 95 درصد پلاسماي خون ما را آب تشكيل مي دهد.

اين درياي دروني با مزه اي شور ، محيط آبي دررون بدن ما ميباشد. آب اين دريا در رگهاي خوني و همه مجاري باريك بدن در جريان است . هر سلولي را اين آب سيراب مي كند و هيچ عضوي از بدن نمي تواند بدون اين آب زنده بماند . به عبارت ديگر آب موجود در بدن مانع از اين مي گردد كه ما در آتش دروني خود بسوزيم .

 

ناجی آب بازدید : 172 یکشنبه 04 اسفند 1392 نظرات (0)

معرفی طرح

طرح ملی نجات دانش‏آموزی آب: «داناب»

طرح ملی دانش‏ آموزی نجات آب که به اختصار از آن با عنوان داناب یاد می‏شود؛ براساس ایده‏ای علمی برگرفته از مطالعات جامع پیرامون طرح‏های فرهنگی و آموزشی، در سال تحصیلی 89-88 در یکی از استان‏های کشور به اجرا درآمد.

در این طرح با هدف قرار دادن دانش‏ آموزان، برنامه‏ریزی شده است تا مسائل و چالش‏های اصلی حوزه آب اعم از مسائل ارزشی پیرامون آب، مسائل کمی، مسائل کیفی، بحث آب مجازی، ارزش ذاتی و اقتصادی آب و ... در روندی نظام ‏مند مورد به این قشر آموزش داده شود.

این طرح پس از اجرای موفق در یکی از استان‏های کشور، در سال تحصیلی 90-89 در چند استان کشور به عنوان پایلوت اجرا شد. سنجش اثربخشی طرح در اجرای دوساله این طرح، حاکی از موفقیت آن بوده و بر این اساس و با توجه به ضرورت اقدامات جدی و فراگیر در عرصه آموزش و بهبود فرهنگ در قبال مسائل حوزه آب، این طرح برای سال تحصیلی جاری ملی اعلام شده و به عنوان وظیفه مجمعی استان‏ها توسط مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، تعیین شده است.

حسب توافق و برنامه‏ ریزی‏های انجام شده در شورای سیاست‏گذاری طرح‏های دانش‏ آموزی آب و آبفا؛ دانش‏ آموزان مقطع راهنمایی و بالاتر به عنوان قشر هدف ویژه حوزه آب و دانش‏ آموزان مقطع دبستان و پیش‏ دبستانی به عنوان قشر هدف در نظر گرفته شده برای حوزه آبفا تعیین شده است.

در طرح داناب، مخاطب اصلی طرح، دانش ‏آموزان مقطع راهنمایی می‏باشند که از یک‏سو قدرت دریافت و تحلیل مسائل گسترده و بعضاً انتزاعی حوزه آب ( از قبیل کسری مخازن آب زیرزمینی، آب مجازی و ...) را دارا بوده و از سوی دیگر هنوز به شکلی جدی درگیر مباحث مربوط به کنکور یا مسائل کاری و شغلی نشده‏اند.

ویژگي‏های اصلی طرح:

راهبری کلان و ملی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران با همکاری مشاور ملی؛ ضمن لحاظ کردن مسائل مدیریت بومی برای استان‏ها

مبتنی بودن بر مطالعات علمی و تعریف اصولی ( پشتوانه 3 سال اجرای پایلوت و متکی بر مطالعات مشاور ملی)

تمرکز بر آموز ش پایه‏ای و عمقی و پرهیز از اقدامات صرفاً نمایشی

نظام ‏مند بودن طرح (متشکل از 6  نظام اصلی است که در ادامه ذکر خواهد شد)

افق دراز مدت برای اجرای مستمر طرح همراه با اعمال اصطلاحات سالانه بر اساس باخوردهای اجرا

ناجی آب بازدید : 211 یکشنبه 04 اسفند 1392 نظرات (0)

"آب وانرژی"شعارروزجهانی آب درسال 2014 میلادی

شعار "آب و انرژی" به عنوان شعار روز جهانی آب در سال 2014 میلادی اعلام شد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، دانشگاه سازمان ملل (UNU) و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(UNIDO) از طرف بخش آب سازمان ملل متحد، مسئولیت هماهنگی این روز را به عهده دارند. 
هدف از انتخاب این شعار، تسهیل توسعه سیاست ها و چارچوب های میانبری است که بتواند پلی میان وزارتخانه ها و بخش ها ایجاد کرده و آنها را به سمت امنیت انرژی و استفاده پایدار آب در یک اقتصاد سبز سوق دهد.
سازمان ملل متحد که همکاری نزدیکی با کشورهای عضو و سایر ذینفعان مربوط دارد به طور جامع توجه خود را به ارتباط میان آب و انرژی، معطوف داشته است.
این توجه به ویژه برای بیان بی عدالتی ها در مورد صدها میلیون ها انسانی است که در محله های کثیف و مناطق روستایی فقیرنشین و بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم، بهداشت صحیح، خدمات مناسب غذا و انرژی، زندگی می کنند.
این گزارش می افزاید: روز جهانی آب اولین بار در سال 1992، در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس (محیط زیست و توسعه سازمان ملل UNCED) در شهر ریودوژانیرو برزیل رسما مطرح شد.
در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه 21 سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامیداشت آن بکوشند.
علاوه بر کشورهای عضو سازمان ملل متحد، بسیاری از سازمان‌های غیردولتی، مسائلی از قبیل چگونگی دستیابی بیش از یک میلیارد نفر به آب شرب سالم و یا نقش زن و مرد در خانواده برای دستیابی به آب سالم را پررنگ تر می‌کند.
همچنین آژانسی از سوی سازمان ملل برای هماهنگی مسائلی در مورد روز جهانی‌ آب تعیین می‌شود که بسیاری از مسائل را در مورد منابع آب منعکس می‌کند. بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل  (UNDESA)، دهه 2005 تا 2015 را با عنوان "آب برای زندگی" معرفی کرده است.
این دهه با هدف جهانی ‌"تمرکز بیشتر روی موضوعات مربوط به آب" آغاز شده که تلاش برای استفاده از مشارکت زنان در فعالیت‌های توسعه مرتبط با آب و همکاری در همه سطوح برای دستیابی به اهداف مربوط به آب در اعلامیه هزاره و برنامه نشست جهانی توسعه پایدار در ژوهانسبورگ را شامل می‌شود.
از سال 1993، هر سال یک شعار جدید درباره مسائل حیاتی و حساس آن زمان برگزیده می‌شود تا فعالیت‌های جامعه بر پایه آن شعار شکل گیرد. از سال 1994 تاکنون عنوان‌های ویژه روزهای جهانی آب به ترتیب زیر بوده است:
1994:آب ودغدغه های همگانی؛ 1995: آب و زنان؛ 1996: آب و شهرهای تشنه؛ 1997: آب جهان، آیا کافیست؟؛ 1998: آب زیرزمینی، گنجینه پنهان؛ 1999: همه در پایین دست رودخانه‌ها زندگی می‌کنند؛ 2000: آب برای قرن 21؛ 2001: آب برای سلامت؛ 2002: آب برای توسعه؛ 2003 : آب برای آینده؛ 2004: آب و بلایا؛ ‌2005: آب برای زندگی؛ 2006: آب و فرهنگ؛ 2007 : سازگاری با کم آبی؛ 2008 : آب و سلامت؛ 2009: آب های مشترک، فرصت‌های مشترک؛ 2010: آب پاک برای جهان سالم؛ 2011 : آب برای شهرها: پاسخ به چالش شهرنشینی؛ 2012: آب و امنیت غذایی و 2013 : آب در هر مکان برای همگان با همکاری های بین المللی."
روزجهانی آب همه ساله در 22 مارس (دوم فروردین ماه) جشن گرفته می شود.

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 154
  • بازدید ماه : 140
  • بازدید سال : 3,623
  • بازدید کلی : 36,548
  • لینک های پیشنهادی