loading...
پیرامون طرح ملی دانش آموزی نجات آب
ناجی آب بازدید : 310 یکشنبه 31 فروردین 1393 نظرات (0)

اهمیت آب

سوره مباركه نحل ـ آيه 65

«و خداوند از آسمان ها باران را فرستاد تا زميني را پس از مرگ زنده گرداند و البته در اين كار آياتي است براي آنان كه سخن حق را مي شنوند.»

آب مهم ترين ماده حيات و آباداني است. اين ماده سرآغاز حيات و جزء اصلي تمام موجودات زنده است. براساس نظريه تكامل، آب، متان و آمونياك تركيبات اصلي اوليه موجود در جو زمين هستند كه عامل توليد نخستين آمينو اسيد مي باشند. اين جسم به عنوان نقطه آغازين حيات جانوري شناخته مي شود.

درصد بالايي از جرم هر سلول زنده را آب تشكيل مي دهد. آب بخش عمده اي از شكبه وسيع سلولي بدن انسان را تشكيل مي دهد و بدون وجود آب حياتي نخواهد بود. در تمدن بشري آب اهميت ويژه اي دارد. در ايران باستان آب را يكي از چهار ركن اساسي (آب، خاك، باد و آتش) مي دانستند.

در قرآن كريم پنجاه و شش آيه در مورد پيدايش و اهميت آب و وابستگي حيات به اين ماده ارزشمند آورده شده است.

آب يكي از فراوان ترين مواد موجود در كره زمين است و يگانه ماده اي است كه به صورت طبيعي در شكل هاي جامد (يخ)، مايع و گاز (بخار آب) وجود دارد. آشاميدن و رفع نيازهاي فردي نخستين نگرش بشر به آب بوده است.

اهميت آب و نقش حياتى آن در زندگى انسان وحيوان ونبات و محيط زيست آنقدر روشن است که حاجت به دليل وبرهانى ندارد. با وجود پيشرفت هاى شگفت آورى که درزمينه هاى مختلف حيات بشر صورت گرفته است.آب همچنان اهميت خود را به عنوان منبع اصلى تامين انرژى ونيز توليد کشاورزى حفظ کرده است، به همين دليل برخى از دانشمندان معتقداندکه آب دليل اصلى، اما پنهانى بسيارى از منازعات سياسى درمنطقه را تشکيل ميدهد. ظاهراًچنين به نظر ميرسد که آب در روى کره زمين نسبت به جمعيت انسانها زياد است ، ولى بايد دانست که آب هاى بحر شور وبراى شرب وکشاورزى بدون فلتر کارى بامصارف گزاف غير قابل بهره بردارى است . وتنها آب شيرين همان آبهاى برف وبارانهايى است که از کوه هاسرازير ميگردند وتوسط نهرها و رودخانه هاى طبيعى بجريان مى افتند ودر امور آبيارى زمين هابراى کشاورزى وآشاميدن بکار ميرود. و اين مقدار درمقايسه با تمام آبهاى سطح زمين به بيش از سه در صد نميرسد، اما همين سه درصد آب در ايام تابستان دربرخى ازکشورها که مقداربارندگى سالانه در آن هاکم است، سبب بروز مشکلات ملى وبين المللى ميگردد و در چنين وضع وشرايطى خطر بروزجنگ ها پيش مى آيد.

 

 

 

 

را حل هایی برای صرفه جویی

تحقیقات تشان می دهد که وجود کم ابی درتمام دنیا یک معضل است درکشور هایی مانند چین وهند این نگرانی بسیار پرنگ تر است زیرا رویکرد فرهنگی این کشور هابه سمت مصرف گرایی است

چند راه حل برا ی صرفه جویی اب

۱=درواقع وجود شیراب هایی که چکه میکنند یکی از عامل هدر رفتن اب است اینگونه شیر اب ها ممکن است روزانه۲۰گالن اب هدر بدهند بس بهتر است هرچند وقت یکبار انها رادقیق وارسی کنیم و واشرانها راعوض کنیم.

 

۲=اب هایی که حداقل یکبار موردمصرف قرار میگیرند ولی هنوز برای مصارف دیگر قابل استفاده هستند اب های خاکستریمینامند ماننداب هایی که از سینگ/ حمام/ ظرفشویی خارج میشوند میتوان باسیستم خاصی انها راذخیره کرد ومثلا به جای اینکه اب اکواریوم ماهی را داخل سینگ خالی کنیم ان رادر باغچه بریزیم

چگونه در مصرف آب صرفه جویی کنيم؟

توجه کنید! با شما هستم، شمایی که آب را به هدر میدهید! میدانید که تنها با چند حرکت مچ دست خود میتوانید ۲۵ تا ۶۰ درصد آب و ۵۰ درصد از انرژیی که برای حمام و شستشوی خود و خانواده مصرف میکنید، را ذخیره کنید؟

 

چگونه؟ کافی است که یک دوش پر فشار در حمام نصب کنید، این سر دوشها خروج آب را تا ۱۱ لیتر در دقیقه کاهش میدهند. این دوشها نسبت به فایده فراوانشان، قیمت چندان گرانی ندارند و شما میتوانید یکی از آنها را با قسمت سر دوش فعلی حمام خود عوض کنید. به دهها لیتر آبی که هدر میرود، انرژیی که برای گرم کردن آن صرف میشود و پولی که باید بابت هردو اینها بپردازید، فکر کنید.

 

این دوشها، با وجود خروجی کمتر آب، با وارد کردن هوا در آب، از فشار بالایی برخوردارند و فشار آنها در بعضی مدلها قابل تنظیم است.

 

۱) اگر از مقدار و سرعت جریان آب دوش حمام خود بی خبرید، کافی است یک سطل که از گنجایش آن باخبر هستید را زیر شیر حمام گذاشته و ببینید پر شدن آن چقدر زمان میبرد. اگر پر شدن سطل ۵ لیتری، کمتر از ۲۰ ثانیه طول بکشد، یک راست عازم خرید سر دوشی جدید شوید.

 

۲) شیرهای آب را نیز به روز کنید. درحالی که مشغول خرید لوازم لوله کشی هستید، سرشیرهایی که خاصیتی مشابه دوش مذکور دارند تهیه کنید و به سر شیرهای خانه ببندید.

 

۳) برای انجام دادن آن دسته از امور آشپزخانه که نیازمند باز گذاشتن شیر آب هستند، آب را به صورت قطره ای باز بگذارید و شیر را تا آخرین حد آن باز نکنید. جریان آب را به باریکی یک نی نوشیدنی نگه دارید و در هر دقیقه ۵ لیتر آب صرفه جویی کنید.

 

۴) شیر آب را ببندید. هنگام مسواک زدن دندانها، آب را دو دقیقه تمام باز نگذارید، مسواک زدن دو دقیقه طول میکشد، نه؟ و ۱۱ لیتر آب را به هدر میدهد.

 

۵) برای هر ...کوچکی، سیفون نکشید! هربار فراموش کردن کشیدن سیفون ۲۰ لیتر آب ذخیره میکند.

 

۶) از تنظیمات صحیح استفاده کنید. ماشین لباسشویی و ظرفشویی را متناسب با مقدار بار آن تنظیم کنید.

 

۷) سرعت دوش گرفتن خود را افزایش دهید. تا حد امکان از وان استفاده نکنید.

 

۸) جلوی چکه کردن شیرهای آب را بگیرید. شیری که چکه میکند در سال ۱۱,۸۹۳ لیتر آب به هدر میدهد. اگر از خواندن این عدد بیهوش نشده اید، سریع برای تعمیر شیر-یعنی یک تعویض واشر ۵۰ تومانی) اقدام کنید.

 

۹) ماشین ظرفشویی و لباسشویی را فقط در زمانی که کاملا پر هستند، روشن کنید.

 

۱۰) سیفون را چک کنید. کمی رنگ خوراکی داخل محفظه سیفون بریزید، اگر رنگ به داخل کاسه توالت هم وارد شد، بدانید که محفظه نشتی دارد و تا روزی ۸۸۰ لیتر آب به هدر میدهد.

 

۱۱) هنگام صابون زدن به صورت و سپس تراشیدن ریش، شیر آب را باز نگذارید. برای شستن کف از روی تیغ در حین تراشیدن ریش، میتوانید مانند پدر و پدربزرگ خود از یک کاسه آب جوش استفاده کنید.

 

۱۲) باغچه را صبح زود و قبل از اینکه خورشید آب را بخار کند، آبیاری کنید.

 

۱۳) بیش از حد به باغچه آب ندهید. آیا واقعا آب پاشی روزانه لازم است؟ یک زمین چمن معمولی با گل و گیاه عادی، هفته ای یک مرتبه و به مدت یک ساعت به آبیاری نیاز دارد، مگر اینکه هوا بسیار گرم و گیاهان از نوع خاصی باشند که به آبیاری روزانه نیاز داشته باشند.

 

۱۴) اتوموبیل خود را با کارواش ببرید. کارواشهای حرفه ای با وسایل مخصوص حدود ۴۴۰ لیتر آب کمتر از زمانی که خودتان خودرو را میشویید، آب مصرف میکنند. گاهی تنبلی میتواند در حفظ محیط زیست بسیار موثر باشد.

 

 

 

روشهای مصرف بهینه آب در خانه

 

1- با هر دقیقه دوش گرفتن بین 20 الی 40 لیتر آب مصرف می شود. بنابراین بهتر است زمان مورد نیاز برای دوش گرفتن را کاهش دهیم و استفاده از وان نیز ضروری نمی باشد.

2- می توانیم با استفاده از یک لیوان آب ، دندان های خود را مسواک بزنیم و هنگام مسواک زدن جریان آب را قطع کنیم.

 

3- هنگام وضو گرفتن شیر آب را بدون استفاده باز نگذاریم.

 

4- مواظب خرابی سیفون توالت ها باشیم چون در صورت خرابی حدود 150 لیتر در شبانه روز آب هدر می رود.

 

5- چکه کردن و نشت آب از شیر و لوله ها موجب هدر رفتن مقدار زیادی آب در هر 24 ساعت می شود. پس همواره شیرها را بررسی کرده و در صورت خرابی در مورد رفع این مشکل و تعویض واشر آن ها اقدام نماییم.

 

6- هنگام شستن میوه و سبزی راه خروجی ظرفشویی را ببندیم ، و آن را تا نیمه پر از آب کنیم . سپس سبزی و میوه را در آن بخیسانیم و ضد عفونی کنیم و در پایان سبزی ها را با دوش مخصوص آب کشی کنیم.

 

7- ماشین لباسشویی را با حداکثر ظرفیت مورد استفاده قرار دهیم ، هنگامی از آن استفاده کنیم که لباس به اندازه کافی جمع شده باشد و در نتیجه ماشین با ظرفیت کامل کار کند.

 

8- چند بطری آب آشامیدنی در یخچال بگذاریم تا ناچار نشویم شیر آب را برای خنک شدن باز بگذاریم و مقادر قابل توجهی آب را هدر دهیم. استفاده از یخ نیز مفید خواهد بود.

 

9- باغچه را تنها در ساعات خنک روز آبیاری کنیم. این کار از رشد گیاهان انگلی جلوگیری کرده و تبخیر آب را به حداقل می رساند.

 

10- گذرگاه و پله ها را با جارو پاکیزه نگه داریم ، اگر این کار با شیلنگ انجام دهیم ، مقدار زیادی آب به هدر خواهد رفت.

  

11- برای شستن اتومبیل از چند سطل آب به جای شیلنگ استفاده کنیم.

 

12- کولر آبی را بازدید کنیم و در صورت اتلاف آب شیرهای شناور بادوام و محکم به کار ببریم.

 

13- معمولا کوکان بازی با آب را دوست دارند و مقدار زیادی آب را هدر می دهند. بنابراین توصیه می شود مواظب کودکان خود باشیم.

  

14- در فصل تابستان و بخصوص در گرمترین ساعات روز که مصرف آب بیشترین حد خود را دارد ، سعی کنید مصارف غیر ضروری را کاهش دهید تا آب به همه تعلق گیرد و فشار آن کاسته نشود و یا قطع نگردد. 

15- با استفاده از یک آجر و یا بطری ، ظرفیت سیفون و یا فلاش تانک توالت را کاهش دهیم.

 

16- در مواردی که امکان پذیر است از وسایل کاهش دهنده مصرف نظیر شیرهای قطع و  وصل ، سر شیرهای پودر کننده و شیرهای فشارشکن استفاده نماییم.

 

17- آب را دور نریزید مگر اینکه مطمئن شوید دیگر نمی توان آن را مصرف نمود.

 

پس از همین امروز به فکر صرفه جویی در مصرف آب تصفیه شده باشیم و در پایان هر روز از خود بپرسیم که امروز چقدر صرفه جویی کرده ایم؟

 

مصرف بی رویه آب = بی توجهی به حق دیگران

 

صرفه جویی = مصرف متعادل است نه کاهش مصارف ضروری

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وضعیت آب در استان اصفهان

یک کارشناس شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: میزان ذخیره آب پشت سد زاینده رود از خط قرمز عبور کرده و به کمترین حد در چند سال اخیر رسیده است.

 

به گزارش ایرنا، این کارشناس که خواهان فاش نشدن نامش در خبر بود، روز دوشنبه به ایرنا گفت: خط قرمز ذخیره آب در سد زاینده رود 170 میلیون متر مکعب وهم اکنون ذخیره آب حدود 160میلیون متر مکعب است.

 

وی با اشاره به اینکه میزان حجم آب پشت سد در روزهای گذشته کمتر از این بود، ادامه داد: بارندگی های روزهای اخیر منجر به بالا آمدن حجم آب شد.

وی با تاکید بر اینکه با وضعیت موجود ذخیره سد زاینده رود احتمال جاری شدن آب در رودخانه برای ایام نوروز بسیار کم است، گفت: اگر آب زاینده رود در ابتدای سال آینده جاری شود، اصفهان برای تامین آب شرب به ویژه در تابستان با بحران مواجه می شود.

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به گرمای بی سابقه هوا و افزایش مصرف آب گفت: در حال حاضر برای تامین آب در شرایط بحرانی به سر می‌بریم و باید شهروندان صرفه جویی کنند.

 

هاشم امینی با اشاره به وضعیت خشکسالی‌های اخیر که در اصفهان شاهد بوده‌ایم و خشک شدن رودخانه زاینده رود به تبع آن گفت: تولید آب در اصفهان در مقایسه با سال گذشته بالاتر هم رفته است اما به تبع آن به سبب گرمای هوا مصرف نیز بالا رفته است.

وی ادامه داد: در شورای مدیریت بحران قرار بر کاهش 20 درصدی مصرف آب شد که بخش صنعت این مهم را اجرایی و عملیاتی کرد اما در بخش آب شرب به جهت عدم همراهی مردم این امر اجرایی نشده است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر در هیچ یک از شهرهای اصفهان قطع آب وجود ندارد، تصریح کرد: البته ما دچار افت آب هستیم.

وی در ادامه به خشک شدن رودخانه زاینده رود نیز اشاره‌ای کرد و گفت: حجم آب‌دهی چاه های فلمن به سبب خشک شدن این رودخانه دستخوش تغییراتی شده لست چرا که در شرایط عادی و نرمال میزان آب‌دهی چاههای فلمن نزدیک به چهار هزار لیتر در ثانیه است که این رقم در تابستان سال جاری به حدود 700 لیتر درثانیه تقلیل یافته است.

در حال حاضر 85 درصد آب شرب شهر اصفهان ، 49 شهر و 50 روستا و برخی از نقاط استان از طریق طرح آبرسانی اصفهان بزرگ تامین می شودکه منابع موجود در این طرح شامل تصفیه خانه بابا شیخعلی و چاه های فلمن و متفرقه است.

آرمان نوروزی-سوم 2

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 161
  • بازدید ماه : 147
  • بازدید سال : 3,630
  • بازدید کلی : 36,555
  • لینک های پیشنهادی